Pages

Jul 24, 2009

Sekadar Pemberitahuan

Bismillahirrahmannirrahim.

Assalamualaikum kepada semua pembaca. Maafkan diri ini kerana menyepi untuk sekian masa. Ana rasa sangat bersalah terutamanya mereka yg follow blog ini. Ana bukan seseorang yg sering berkongsi kisah keluarga, tetapi disebabkan ia menjadi asbab kepada kelambatan gerak kerja ana, maka terpaksa ana ceritakan untuk menguraikan khilaf2 di hati semua.

Ana diuji dengan ujian yg belum pernah ana hadapi sebelum ini.

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang2 yg sabar."

Parents ana dua-duanya dimasukkan ke hospital, bermula dengan ibu ana (23/6) dan kemudian ayah ana (26/6). Tanggungjawab ketua keluarga berpindah kepada adik ana yg kedua (baru habis spm) kerana ana masih di INTEC untuk Summer sem.

Agak kelam-kabut bagi ana kerana ana mengambil killer subjek (bagi ana) iaitu Calculus II, dan ana akan ada test akhir. Maka, habis sahaja exam terus ana balik ke rumah.

Maka, usrah dan daurah termasuklah blog ini terpaksa ana stop sebentar memandangkan adik ana tak mampu menanggung beban tersebut, menjaga ibu-bapanya, menjaga adik-adiknya terutama Nasri sedangkan fitrah wanita bukan perlu memikul beban tersebut. Malah ana bersyukur kerana ada adik seperti Mardhiah kerana sanggup menangguhkan pelajarannya selama satu semester untuk menjaga ibu-bapanya.

Dan dari situ, baru ana tahu betapa susahnya beban sebagai ketua keluarga ini, menjaga ibu-bapa, mententeramkan perasaan adik2, menguruskan hal-ehwal keluarga dan segalanya. Alhamdulillah, adik ana yg bongsu seperti memahami keadaan keluarga. Tidak banyak menangis, malah apabila ditanya mana ibu atau ayah, dia akan menjawab "Sakit."

Alhamdulillah, parents ana dah keluar hospital pada hari yg sama (3/7) tetapi masih kami adik-beradik yg menghantar diorang utk ke hospital dan ke sekolah.

InsyaAllah, gerak kerja ana termasuklah blog ini kembali kepada normal cuma mungkin waqi' yg berbeza. Wassalam.

P/S: InsyaAllah ana akan berlepas ke Rutgers University, New Brunswick, State University of New Jersey waktu 11.30 malam pada 23hb Ogos 2009 di KLIA. Kenduri selamat akan diadakan di rumah opah ana di Bota, Perak pada 8hb Ogos dan jemput sesiapa yg berdekatan untuk hadir.

2 comments:

Saifuddin said...

Assalamualaikum

ana doakan parent anta dikurniakan Allah kesihatan dan dirahmati sentiasa...

hebat cabaran dan pengorbanan anta dan adik beradik, semoga diterima Allah sbg saham2 jannah yg kekal abadi...

semoga transition ke alam baru di waqi' baru takkan menjejaskan usaha2 D&T anta, insyaAllah... cabaran yg lebih real sket bakal bermula, semoga makin mematangkan diri dalam meneruskan hidup sebagai da'ie dan murobbi

Anonymous said...

musibah ujian drpd Allah SWT..tanda DIA x pErnah mElupakan kita..dan ujian ini tanda kasih sayang Nya..spy dpt mElatih diri kita mEnjadi muslim sEjati..

Semoga ibubapa anta pulih sihat seperti sedia kala..

 
Copyright (c) 2010 Fakir Muhammad. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.