Pages

Jun 4, 2009

Kejayaan Seorang Dai'

Bismillahhirrahmannirrahim..

Memetik kata2 Ustaz Hasrizal dalam bukunya Aku Terima Nikahnya: Bercinta Sampai ke Syurga mengenai erti kejayaan diri,

"Setiap kita mengukur kejayaan pada sejauh mana kejayaan peribadi dapat dipindahkan kepada insan tersayang."

Bagaimana pula dengan seorang dai'? Apakah kayu ukur bahawa seorang dai' itu berjaya?

Kes 1:
A belum mengikuti usrah. Apabila kawannya B mengajak dia ikut usrah dengan menyatakan usrah itu adalah benda yg ter'best' kat dunia nih, so A pun ikut usrah. Apabila mengikuti usrah, A mendapati pengetahuannya mengenai ISLAM bertambah, dari seorang yang jahil kepada yang tahu. (Note: A mengikuti usrah yg 'hidup'.)

Kes 2:
Apabila A menjadi orang yg membawa usrah, A sedaya upaya mentarbiyah anak2 usrahnya. Diajaknya mereka ber'rehlah, berdaurah, ber'tamrin dan bermacam-macam 'ber' lagi. Lalu, menjadilah anak2 usrahnya seorang Muslim yg tahu.

Kes 3:
Apabila anak2 usrah A mula membawa usrah, A mula memantau perkembangan usrah anak2 usrahnya. Segala masalah di'syura'kan bersama, dan segala aktiviti dijelaskan objektif dan kesinambungannya.

Dalam kes pertama, A mengukur kejayaannya apabila mendapati dia lebih baik dari semalam dan dia berubah dari seorang yg jahil kepada yg tahu. Dan kejayaannya itu adalah kayu ukur biasa yg orang umum pegang iaitu apabila hari ini lebih baik dari semalam.

Dalam kes kedua, A mengukur kejayaannya apabila berjaya menghasilkan remaja/rijal yg soleh dari kalangan anak2 usrahnya. Dan bagi naqib A, kejayaannya diukur apabila dia berjaya menjadikan A seorang rijal yg musleh dan mahu bergerak menghasilkan rijal2 seupamanya.

Dalam kes ketiga, A mengukur kejayaannya apabila anak2 usrahnya menjadi rijal2 yg musleh dan mahu bergerak utk mendukung dakwah Islamiyah ini.

Kalau kita perhatikan, ketiga-tiga kes mempunyai satu titik persamaan iaitu orang yg mengajak (dai') menjadi qudwah hasanah (contoh tauladan yg baik) kepada orang yg diajak (mad'u).

Jika tiada qudwatul hasanah dalam diri B (dalam kes pertama), tak akan A akan ikut usrah. Kalau B berakhlak buruk, mesti A akan berkata,

"Perangai pun lebih kurang sama dengan aku je, teruk, ada hati nak ajak aku ikut usrah."

Betul tak?

Jika tiada qudwatul hasanah dalam diri A (dalam kes kedua), tak akan anak2 usrah A akan berasa 'siqah' (betul ke eja nih??) atau percaya dengan A, sampai boleh diajak kemana-mana berhari-hari. Kalau tidak, mesti anak2 usrah A cakap,

"Naqib kita nih betul ke tak, ajak orang je arah pembaikan, tapi dia sendiri keluar dating dengan awek dia."

Mungkin terlalu kontradik, tapi korang tau la kan apa yg ana maksudkan. Nampak tak bagaimana persepsi orang kepada seorang dai'?

Dalam kes ketiga, A dan anak2 usrahnya mestilah mempunyai qudwatul hasanah kepada anak2 usrah mereka, kalau tidak, tak akan menjadilah usrah tersebut apabila kepercayaan hilang dan usrah dipenuhi dengan syak-wasangka.

Firman-Nya:
"Wahai orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan.
(as-Saff: 2-3)

Dan kejayaan seorang dai' itu sebenarnya apabila dai' tersebut berjaya membawa pembaikan kepada orang lain (mad'u) , menyentuh hati mereka, sehingga mereka terasa dan YAKIN indahnya Islam, dan mahu bergabung dan bergerak utk perjuangan ini.

Dan kayu ukur tersebut tidak harus sampai di situ sahaja, kerana tujuan sebenar tarbiyah ialah untuk menghasilkan rijal2 yg soleh dan musleh. Dan usrah, qudwah hasanah, tamrin, daurah dan lain2 lagi adalah salah satu wasilah utk tujuan itu.

Bayangkan, dari satu usrah menjadi 2 rijal (soleh & musleh), dan 2 rijal tersebut membawa usrah, lalu menjadi 1+2+2=5 rijal soleh wa musleh. Dan ia akan bertambah-tambah sehingga mencecah .... (sila gunakan series yg anda belajar dalam matematik) sehinggalah akhirnya Islam berjaya tertegak di muka bumi ini dan menjadi qudwah hasanah kepada penduduk dunia iaitu Ustaziatul Alam. Sila rujuk ISK utk penjelasan lanjut. (Tak faham boleh tanya ana.)

Wallahu'alam.

5 comments:

Saifuddin said...

very good post

tak sabar nak jumpa antum semua lagi =)

Anonymous said...

it's thiqah.. XD

Anonymous said...

rasanya baru paham ... lambat sikit tak pe ...tapi kena berusaha sampai berjaya

the us musafir said...

ultimate post for muslim

the us musafir said...

all the very best

 
Copyright (c) 2010 Fakir Muhammad. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.