Pages

Apr 29, 2009

IMPIAN Part I

Bismillahhirrahmanirrahim..

Assalamualaikum. This post will be special post for me as I kept wondering weather I should post it or not. This will be an answer for any of my action since I realized the state being the true Muslim.

Salah satu sebab utama kenapa ana berpisah dengan kekasih ana dahulu adalah kerana impian ana.

Teringat ketika ber’sms’ dengan kekasih ana dahulu. [Maaf, bahasa di bawah adalah sangat jiwang bagi ana. Huhu.. Cinta zaman jahiliyah.]

Impian mi ada banyak. Pertama, kalau boleh mi nak bawak ibu dan ayah pergi Mekah dengan duit gaji mi. [macam x kesampaian sebab ibu cadang nak pergi haji tahun depan.]

Kedua, kalau boleh mi nak adik2 mi naik pelamin dulu. [sekarang ni macam ana je kena naik dulu.. huhu.. pengaruh amer and akhi Saif nh.]

Ketiga, kalau boleh mi nak mati dulu sebelum ibu dan ayah. [cukuplah kesedihan di hati bila Tok Wan meninggalkan diri ini.]

Keempat dan paling utama, mi nak dekat akhirat nanti mi dapat tengok wajah(redha) tuhan.

Bila dikenang kembali, ketika ana bermuhasabah semenjak terjebak di alam percintaan jahiliyah suatu ketika dahulu, berpuluh-puluh kali ana bertanya, "Kata nak tengok wajah tuhan, nak dapat redha Allah, Allah redha ke apa yg aku buat ni?"

Dan kerana itulah ana kembali mengejar apa yg telah ia hilang suatu ketika dahulu. Maka, tanggal 1 Januari merupakan hari hijrah diri ini mencari permata yg hilang. Masa tu ada rasa sedih, dan dalam masa yg sama rasa tenang. Lama-kelamaan, tekad itu bertambah kuat dan terus kuat semenjak ana berada di INTEC.

Mengenali akhi Faiz Kamaluddin, org pertama yang membawa ana ke dunia usrah. Bermula dengan ISK oleh Ustaz Salam di Kelab Warga Emas, alhamdulillah ana dapat komited di dalam usrah. Berkenalan dengan akhi Zulkarnain dan akhi Mus’ab, naqib usrah yg pertama. Spring 2008 berkenalan pula dengan akhi Saif yg selamba dan kelakar (hehe), akhi Amer, akhi Ammar Shahrin, akhi Haq, akhi Aza, akhi Azlan, akhi Firdaus, akhi Iqram, akhi Izzat, akhi Wan Anas, akhi Syafiq dan banyak lagi ikhwah2 di serata Malaysia.

Ikhwah-ikhwah semua, kita semua berpahit-lelah bersama utk menjayakan program kita, tidur bersama, makan bersama, sehingga diri ini berasa manisnya usrah. Sehinggakan ana merasa rugi jika tak datang usrah, sehingga ana sentiasa menunggu utk berusrah bersama-sama antum semua. Semua perasaan yg indah-indah ini menguatkan lagi azam ana utk sentiasa mengejar impian ana yang keempat.

Pada awal usrah, walaupun mengikuti usrah, ana masih lagi bermain-main kerana tidak nampak ke mana hala tuju usrah. Namun, setelah mengikuti Shahadatul Haq, maka ana sedar bahawa usrah adalah salah satu wasilah ke arah pembaikan ummat dan kearah mencapai matlamat kita sebagai hamba dan khalifah dan kepentingan utk ana bergerak, bukan hanya menerima, malah wajib memberi.

Maka ana mula mengajak teman sebilik, rakan-rakan, baik sekolah rendah, menengah dan INTEC. Namun terlalu sedikit yg mahu. Disebabkan itu, seboleh-bolehnya ana sentiasa cuba menunjukkan qudwatul hasanah kepada rakan-rakannya, agar amalan ini tetap menjadi usaha terlemah yg mampu ana buat. Namun begitu, diri ini masih lemah, kerap-kali juga ia terleka dan lalai. Alhamdulillah, usrah menjadi pemangkin yang banyak membantu menyedarkan kembali.

Bersambung...

2 comments:

=====Hidayat===== said...

salaam..saja memetik,

"Ketiga, kalau boleh mi nak mati dulu sebelum ibu dan ayah. [cukuplah kesedihan di hati bila Tok Wan meninggalkan diri ini.]"

cuba bayangkan najmi,kesedihan di hati parent ko bile meninggalkan mereka.. bukan meminta mereka pergi dulu daripadamu, ataupun sebaliknya..

Yang penting, parent ko rasa yang anaknya itu mukmin yang soleh di sisiNya, maka tak kisahla siapa menghadap Allah dulu.. parent ko pasti gembira dengan anaknya.

semoga kesedaran ko menjadikan ko bintang semolek nama ko.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

--kucIngbUngE-- said...

alhamdulillah..
anta sempt b'ubah..
tuk m'jd lebih baik..
smoga dilimpahi hidayahNya dan sntiase tsabat dlm mencapai impian..
insyaAllah..

 
Copyright (c) 2010 Fakir Muhammad. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.