Pages

May 6, 2009

Analogi Busur dan Anak Panah

Bismillahhirrahmannirrahim.

Macam biasa, suatu ketika dulu, ada seorang anak muda yang mempunyai skill memanah yang sangat hebat. Senang kata dia paling hebat seluruh negara lah dengan ketepatan memanah 99% walaupun dari jauh. Huhu.. Hebat bangat!

Kehebatannya sangat terserlah dan ramai orang yang inginkan dia berkongsi cerita kejayaannya, tekniknya yang hebat dan bagaimana orang ramai boleh mengikut jejaknya.

Bertahun-tahun, kesemua undangan ditolaknya dengan baik. Apabila ditanya kenapa dia enggan memberikan ucapan, dengan ringkas dia menjawab "Saya tak tau nak cakap apa."

Suatu hari, alumni sekolahnya melancarkan kelab memanah yang baru dan dia dijemput untuk memberikan ucapan. Disebabkan rasa terhutang budi dengan sekolah dia, tak dapat la untuk dia menolak undangan tersebut.

Hari untuk memberi ucapan tiba, dengan kehadiran tetamu yang tak terbilang ramainya, datang dari seluruh negara semata-mata untuk mendengarnya berucap.

Tiba masanya untuk memberi ucapan, si pemuda tersebut berdiri, berjalan ke mic dan tersenyum.

"Siapa di sini yang ingin menjadi pemanah?"

Hampir kesemua tetamu mengangkat tangan mereka.

"Bagus! Bagus! Baiklah, dengar nasihat saya ini baik-baik, kerana saya hanya mengatakannya sekali sahaja."

Hampir serentak, kesemua yang berada di dalam dewan tersebut bangun dari tempat duduk mereka (the eagerness to know the secret)

"Nasihat saya kepada anda semua ialah kamu semua pergi ke padang sekarang, ambil busur dan anak panah dan mula memanah."

Lepas tu dia balik ke tempat duduk dia.

La.. tu je ke.. (suara hati hampir semua orang dalam dewan. kut la. Haha)

Seisi dewan senyap-sesenyapnya hatta kalau ada jarum jatuh pun boleh dengar.

Subhanallah. Pemuda tersebut menggunakan ayat yang ringkas tetapi penuh makna. Tapi dia memang betul pun kan? Mulakan langkah anda memanah sekarang.

Don't just say it. Do it!

P/S: Practice makes perfect. Gud luck!!!


 
Copyright (c) 2010 Fakir Muhammad. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.