Pages

Sep 26, 2008

Countdown to Death

Ana menghitung saat demi saat, minit demi minit, jam demi jam dan hari demi hari, bilakah akan ana bertemu dengan-Nya. Adakah ramadhan ini adalah ramadhan terakhir bagi ana? Adakah sudah cukup persediaan ana untuk perjalanan yang pasti nanti? Adakah tiket yang ana beli membawa ke destinasi yang ana impikan?

Makin dekat ke tarikh 15 November, semakin pendek umur ini dirasakan. Hari lahir bagi ana bukanlah sesuatu yang harus disambut meriah-semeriahnya, tapi hari untuk bertanya diri ini apakah telah dilaksanakan segala tanggung-jawab yang diberikannya? Hari untuk mengingatkan diri ana semakin dekat ke hari, jam, minit dan saat kematian ana. Sesungguhnya mati adalah pasti, kerana setiap yang hidup pasti akan mati.

Kepada semua sahabat2 yang berjuang di jalan dakwah, teruskan perjuangan. Andai kata diri ini gugur, doakan gugurnya sebagai seorang syuhada'. InsyaAllah.

Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi-Mu, bertemu dan patuh (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah-Mu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari'at-Mu, maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini. Tunjukkanlah kepada hati-hati ini jalan-Nya (yang sebenar). Penuhkanlah (piala) hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap. Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidup suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentang-Mu. (Jika Engkau mentakdirkan mati) maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada' dalam perjuangan agama-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini.

"Ya Allah ya tuhanku, aku dambakan mati syahid di jalan-Mu."

1 comments:

Anonymous said...

Semoga ramadhan yg tersisa lagi ni digunakan sebaiknya, dan segala dosa diampunkan, serta dibebaskan dari azab neraka... insyaAllah

 
Copyright (c) 2010 Fakir Muhammad. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.